Friday, January 9, 2015

RESEPI DIET DENGAN PROTIN

Wahhh excited lebih kan kita kalau cerita bab-bab diet ni. Semua pompuan dalam dunia ni sangat2 mementingkan kecantikan, kalau yang bertubuh sendo tu mulalah macam-macam ikhtiar dibuat bagi mengecutkan badan. Ada yang nak express mencuba pelbagai jenis pil langsing dan produk yg ada di pasaran dan rata2 memang mangeksploitasi wanita sebagai duta mereka. Entahlah, mungkin ada yang memang ikhlas berniaga memaparkan cerita-cerita benar akan keberkesanan produk mereka. Yang lain? Kita pun tak pasti tahap keselamatan sesuatu produk tu, entah ye entah tidak ianya tak mengandungi bahan-bahan beracun. Ok full stop!! Tepuk dada tanya selera, tak salah untuk mencuba asalkan jangan terlalu obses.

Ok sebenarnya nak citer pasal protein diet atau atkins! Sure ramai yg mencuba diet ini untuk mengecilkan lengan, peha dan perut anda kan? Hihihi..saya pernah jugak cuba pastu ke laut sebab rasa cam lama2 tekak takleh nak  terima. Hmm memang tak sesuai org macam saya ni kalau nak dok obersea tempat takde nasi. Meroyan agaknya..hahaha. Berdasarkan sumber internet, terdapat beberapa jenis makanan yang memang kaya dengan sumber protin antaranya:
  1. Daging. Daging sangat diperlukan dalam masa pertumbuhan karena mengandung tinggi protein.  Dalam 100 gram daging sapi mengandung 14 gram protein sedangkan dalam 100 gram daging kambing terdapat 27 gram kandungan protein, selain protein daging kambing juga mengandung nutrisi penting lainnya seperti zat besi, vitamin B12, fosfor dan selenium. 

  2. Ayam tanpa kulit

  3. Telur

  4. Susu. secawan susu skim menyediakan 8 gram protein. Selain protein susu juga menyediakan kalsium yang cukup tinggi. kalsium merupakan jenis mineral penting untuk mempertahankan kepadatan tulang. A

  5. Ikan laut.Jenis Ikan laut umumnya mengandung lemak omega-3 yang sangat baik untuk kesehatan jantung, selain itu ikan memiliki kandungan lemak dan kolesterol lebih rendah jika dibandingkan dengan daging.

  6. Tahu. Tahu merupakan salah satu makanan yang mengandung protein cukup baik per 4 ons tahu mengandung sekitar 10 gram protein

  7. Ikan keli. Ikan ini merupakan salah satu jenis ikan air tawar yang mengandung tinggi protein. 

  8. Kacang almond. dalam 100 gram kacang almound mengandung 22 gram protein. Selain itu almond juga mengandung lemak sehat yang baik untuk jantung.

  9. Buah Epal  2 biji epal berukuran sederhana mengandungi sekitar 0,60 gram protein

  10. Buah Manggis. Buah yang memiliki warna ungu ini mengandung 0,5 gram protein per 100 gram. 

  11. Buah pisang. Buah pisang mengandung 4 gram protein per 100 gram. 

  12. Blueberry . Blueberry selain mengandung protein tinggi juga kaya akan vitamin dan mineral.  1 mangkuk blueberry mengandungi  1.10 gram protein.  

  13. Buncis. Buncis merupakan salah satu makanan yang kaya akan kandugan protein dan dianggap sumber protein terbaik untuk vegetarian. Kacang juga kaya dengan kandungan sarat. 

  14. Buah Jambu mengandung 3 gram protein. Selain protein buah jambu juga mengandung kalsium dan jumlah vitamin C yang tinggi.

  15. Buah Avokado. Buah yang satu ini salah satu makanan yang paling bergizi dan mengandung jumlah tinggi protein. Ia mengandungi 5 gram protein per 8 ons. 

  16. Asparagus. Sayuran hijau ini sangat fleksibel dan dapat direbus, dipanggang, dikukus ataupun digoreng. Asparagus juga merupakan makanan yang padat nutrisi. Setengah cawan asparagus mengandungi 2 gram protein.   

  17. Buah kurma. dalam 100 gram buah kurma memberikan Anda 2,50 gram protein. 

  18. Brokoli. Brokoli diketahui mengandung rendah lemak, tinggi protein dan mengandung nutrisi penting seperti Vitamin A, Vitamin B, Vitamin C zat besi dan serat makanan. ½ cangkir brokoli memberikan sekitar 2 gram protein.  

  19. Jagung manis. Jagung manis merupakan sumber antioksidan dan mengandung jumlah yang cukup Vitamin B kompleks seperti tiamin, niasin, folat.
Hmm..banyaknye kebaikan makanan berpotin tinggi ni ye? So apalagi bagi yang tercari-cari resepi TINGGI PROTIN, jom cuba resepi di bawah ni ok.





AYAM MADU DENGAN KICAP MANIS

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam - potong 4
3tbs kicap manis ABC
2tbs kicap kipas udang
3tbs madu
sedikit garam
sedikit gula

Cara-cara:
1. Rebus ayam dgn air yg dicampur beberap potong halia dan bwg putih.
2. Toskan ayam bila agak2 ayam dah masak.
3. Perap dengan semua bahan2 kicap dan madu serta gula dan garam dlm 30min.
4. Goreng sebentar, jgn lama-lama sbb kita dah rebus ayam dulu.
5. Potong dan hidang.
6. Air rebusan ayam tadi blh juga digunakan utk membuat sup ayam.

0 comments:

Post a Comment

BORANG KELAS

Name:
Email Address:
No Telefon
Kelas yang diminati
Tarikh
Bilangan Peserta 1
2
3
4
5
lebih dari 5
Pertanyaan / Cadangan

Get your own free form like this one.