Saturday, January 17, 2015

PASTA DENGAN TUNA..SEDAPPPPP

Cuti-cuti ni jom kita ubah selera dengan menu pasta pulak. Asyik-asyik makan nasi je kan, sesekali kita ubahlah citarasa untuk sekeluarga..mesti husband saying. kikikik..tapi kalau macam saya ni, masaklah seribu jenis pasta pun, Nasik juga yg husband saya carik. Jadi?? baik saya masak nasi je lah kan...



Bolehlah dihias mengikut kreativiti masing-masing...kadang2 hiasan yang menarik boleh menggamit selera tetamu juga


Rotini (Spiral) Pasta with tuna

Bahan-bahan:
Sebungkus pasta rotini (500g)
2 tin tuna in water...
1/2 biji capsicum/bell pepper hijau - hiris nipis
1/2 biji capsicum/bell pepper merah - hiris nipis
1 labu bwg holland - potong ring/dadu
3 batang sosej yg dah rebus - hiris bulat
sedikit lada hitam - tumbuk kasar or guna yg instant
2 bj cili merah - buang biji & hiris
2 biji cili hijau - buang biji & hiris
2 biji tomato - buang biji dan hiris
garam
olive oil
serbuk parmesan cheese
fresh parsley

Cara-cara:
1. rebus pasta sampai lembut. Campur sedikit olive oil masa merebus.
2. Tumis semua bahan hiris gunakan olive oil-jgn sampai layu sgt. Sat je spy ala2 mesra..
3. Tambahkan sedikit garam dan lada hitam.
4. Toskan pasta, gaulkan dengan semua bahan hiris yg dah ditumis dan campur skali dgn ketulan tuna yg dah dilerai2kan. Tambahkan jus lemon dan garam kalau mcm kurang masin. Tapi tuna tu sbnrnya dah masin so jgn over sgt nk buh garam ok?
5. Taburkan dgn parsley cincang dan parmesan heese..sedia dihidang.

*boleh juga guna pasta yg lain seperti penne,fetucini,spageti,elbow etc..

Nampak mcm byk bahan tp sebenarnya sgt mudah menyediakannya..less than 10minutes of prep..

0 comments:

Post a Comment

BORANG KELAS

Name:
Email Address:
No Telefon
Kelas yang diminati
Tarikh
Bilangan Peserta 1
2
3
4
5
lebih dari 5
Pertanyaan / Cadangan

Get your own free form like this one.