COLESLAW ALA ZAZBAKERY

COLESLAW
pic ehsan pakcik gugel


Sapa tak pernah makan coleslaw angkat tangan???? Opsss (sambil mata pandang atas..tgn letak kat bahu). Pelik lah tu kalau tak pernah makan coleslaw kan??? Saya mula kenal coleslaw masa umur dalam 10 tahun macam tu kot, masa tu kami tinggal kat kg lagi. Tapi kg saya memang takde KFC pon..kalau tiba-tiba terpegi ke Teluk Intan barulah dapat merasa makan KFC. Itupun bukan selalu, sekali sekala je..bila mak atau sapa-sapa yg bawak ada duit lebih. Dulu-dulu KFC tu dikira macam makanan mewah, rasanaye kalau dpt mkn KFC mahu nak dicanang satu sekolah betapa sedapnya ayam goreng KFC tu.

Ingat lagi, dulu-dulu ada macam-macam menu yang dah takde pon kat KFC skrg ni. Contohnya DELUXE BURGER, FRESH LIME. Fresh lime tu mak aiiii, memang betul-betul fresh kauuu...sampai pahit!! Nyesalll mak mengoder air tu. Konon-konon nak nampak ekslusif sbb namanye fresh...chetttt. Terus banned!!! Pehtu KFC atas meja musti ada botol sos, x macam sekarang ni men tekan2 je. Rasa2lah KFC mesti kerugian banyak memandangkan budak-budak sekolah akan menyonglap itu botol sos masuk dalam beg. Hahahaha. Macam pernah buat jerrrr...

Ok2 ni dah melalut cerita pasal KFC pulak dah. Bukan apa, kadang-kadang bila kita menulis sesuatu tentang masa lampau adalah sesuatu yang saaangat indah, indah untuk dikenang dan kadang2 mungkin boleh mengibau kenangan bersama yang tersayang..keluarga..

Berbalik pada cerita coleslaw tadi, sebenanrnya saya dah cuba macam-macam resepi coleslaw yang saya cedok dari internet. Ada yang claim rasa sebijik mcm KFC lah .itulah ..inilah tapi mungkin selera masing-masing berbeza jadi saya tak dapat lagi resepi coleslaw yang memikat hati. Tapi saya tak pernah jemu nak cuba memandangkan saya suka sediakan resepi-resepi Barat ni, bukan sebab terer masak western (tak terer pun!!!) tapi sebab resepi Barat ni tak banyak sangat kejenya berbanding kalau masak nasi pening nak memikirkan lauk yang sesuai digandingkan bersama..ecececehhh. So akhirnya resepi coleslaw ni saya baru je discover pada hari Ahad baru ni. Itupun sebab anak buah saya kol pukul 1tgh bgtahu nak datang umah. Tak kelam kabut makkk dibuatnye??? manade byk masa nk prepare macam2. Kebetulan saya baru balik dr jusco beli lamb, beli beef...so apalgi??? Haruslah grill je benda2 tu kan. Dengan pantas terus carik bahan nak buat coleslaw...jom kita intai2 resepinya.


Gambar sumber internet..sendiri punye tak kreatif lah nak snap pic yg cantik2. ngeee

RESEPI COLESLAW SEDAP TAK HENGAT
Kobis segar
Bawang holland (jgn guna bwg besar biasa tu)
Carrot
Sengkuang (optional)
Whipping Cream
Serbuk pati ayam
Garam
Mayonis

CARA-CARA
1. Potong halus semua sayuran2 di atas. Nak guna parut pun boleyy tapi saya sukar tak terlalu halus sgt jadi saya guna pisau je.
2. Gaulkan semua bahan dengan mayonis. Jgn terlampau byk cukup sekadar mayonis menyaluti semua sayur2 tadi.
3. Tambahkan serbuk pati ayam dan sedikit garam.
4. Tuangkan whipping creamd an gaul sebatikan.
*Saya x guna gula pon sebab whipping cream dah memang manis dan lemak berkrim.
5. Simpan dalam bekas yang bertutup dan biarkan dalam chiller utk 2-3 jam..kalau buat majlis petang/malam, eloklah coleslaw ni kita sediakan sebelah pagi. Rasanya lebih wowwwww memandangkan semua bahan dah elok sebati dan mesra bak kata org tua2. hehehehe..

Baik korang try..rasanya korang akan suka kot resepi ni. Kalau rasa2 nk berkuah sikit maybe leh tmbah sikittt je susu segar. Saya cakap sedap sebab asben saya asyik suruh buat berkali-kali. sudahnya..hari2 dok makan coleslaw..kira oklah sebab tak yah masak nasi!!!



ORDER/PERTANYAAN TENTANG PRODUK KEK
emel : zazbakery@gmail.com
fon/whatsapp : 012 2959655
FB - zazbakery sweetouch
*kalau fon x diangkat sila tinggalkan mesej.

Comments

Popular Posts